Siste nytt 2013-14

Bilde fra et herlig øyeblikk i Trysil 2009, røy felt for NJ(K)CH-NJCH Vardegløtts Dina; til Anne og Pål, som i dag 08.09.14. gikk til de evige jaktmarker 12,5 år gml! RIP du fantastiske hund som har gitt oss så utrolig mye flotte opplevelser! Fam Berge får noen tunge dager fremover, men minnene lever videre!
6. august. Sauedressur hos Ski JFF. Jif styrtet rett på og fikk støt umiddelbart.
Instruktør Gjermund Aas synes hun var tøff, for det ble mange støt, men ikke en lyd fra henne!
Her har hun nettopp fått sitt 4. og siste, da setter hun kursen for porten ut.
I 25 gr varme lot denne fine ørreten seg friste av en liten Rappala wobbler, - min første etter 40 års fiske i dette vannet og kanskje den siste ørreten i Vansjø?
Fornøyd gjeng med solid premiedryss på NMlKs Brevigprøven! Alle tre fikk 1. pr. og Kirsti førte Jif til premie på hennes første prøvestart. Fra v. Dizzy med 29p/1AK, Blenda 30p/1AK og Jif 16p/1UK!
En ganske typisk situasjon i vårvinterfjellet. Blenda har funnet en hardt trykkende rypehøne, som sitter noen få meter foran henne på snøen.(klikk på bildet, så det blir større)
Jif og Blenda i full fart, men fugl fant vi ikke. Det var flotte forhold under årets vintertrening i Valdres, men vi obs kun en hare og en masse harespor.
Fra treningstur i Ås 18.03. Rugda er heldigvis tilbake, noe som gav oss to fuglearbeider. Jif på bildet var upresis og gikk forbi sin, hun dreiet hodet rundt da trekken snudde og ble foreviget med rugda 2m bak seg. Blenda er fortsatt heit i toppen og gikk 20m etter sin, stadig noe å jobbe med!
13.03. på Norefjell. En meget sliten Jif finner to ryper helt på tampen av dagen og stivner til i en lite intens positur. Rypene sitter ca 15m foran oppe til h. i bildet bak den nedblåste bjerka, men synes dessverre ikke på bildet. De lettet umiddelbart etter at bilde ble tatt og Jif orket ikke prøve å gå etter!
Fra treningstur i Ås 18.02.14. der Blenda tar en "bråstoppstand" på en jerpe.
Den reises friskt, og Blenda sitter på fløyta! Gøy!
Like etter stand på JIf, som får opp en svartspett. Den satt i en maurtue og koste seg!
26.01.14. fikk vi en ny Norsk Jaktchampion Kombinert med Godlynnas Blenda! Hun manglet en utstillingspremie og klarte det til gangs! Premiedryss: Excellent, 1 konk, CK, Cert, 1 BTK, og ble BIM.
Lørdag 25.01.14. var vi i skogen på trening sammen med Vardegløtts Fiffi og Trygve. I et surt og kaldt vintervær fikk vi se hunder som jaktet bra i løssnøen, uten at vi kom i fugl. Fiffi har lite preging på fugl ennå. Et bevisst valg fra Trygve som vil skynde seg langsomt med henne. Bildet viser Fiffi i hjemmemiljø. Hun er en gråskimmel, middelstor tispe med fint eksteriør og trivelig lynne!

Jakt hos Halita Jakt 08.- 13.01.14.

Første morgen falt det en kalv for dyktige Drever Cato!

Årets jakt i Tingsryd er over og vi fikk på ny noen flotte dager med jakt på villsvin og rådyr/dåhjort, samt en svært nyttig dag med fuglehundtrening på spreke rapphøns.

Det ble felt 2 rådyr, 2 villsvin og 2 dåhjort på årets første tur.

Unghundtrening med Kull F.

Liten kafferast. Hunder fra h. Morgan, Fido, Blenda og Jif.

Lørdag 04.01.14. var vi ute med de første to valpene(som nå er passert 9 mnd) og blitt unghunder, på en treningstur i skogen. Det var Vardegløtts F - Morgan og Fido med sine respektive, sammen med mor Blenda og søster Jif. Vi fikk oss en drøyt 3 t. tur på seinhøstføre, og fikk se to flotte unge hannhunder som ikke har våknet helt som jakthunder ennå, men som apporterte fugl spontant uten videre trening. Deres eiere fikk forhåpentlig litt innputt i forhold til trening fremover og vi ser frem til å møte dem på ny trening igjen.

Fra hytteveggen i Trysil der vi jaktet med Trygve og Bjørn helgen 11-13.10.13. Fra v. Bergtuns Bliss, Vardegløtts Fiffi, Godlynnas Lissie, Vardegløtts Charlie, Vardegløtts Dizzy og Vardegløtts Jif.
Fra valpetreffet på Berkåk 22.09.13.

Valpetreff i Trøndelag.

Elise frister med godbit og Jif, Farko og Skadi sitter pent!

Vi møttes ved Buvannet i Berkåk søndag 22.09. i regnvær, men etter få minutter kom sola og den gav oss et par hyggelige timer sammen. Det ble mye hundeprat og valpene lekte fint sammen. For oss var det flott å få møte de to valpene med sine eiere som ikke kunne komme på treffet i Skiptvet. Nå har vi fått sett alle valpene ved ca. 1/2 års alder og knyttet gode kontakter med deres eiere. Det lover godt for tiden fremover.

Fam. Bjørkedal/Færø stilte fulltallige. Heidi hadde med Skadi og sin voksne kleiner tispe, i tillegg også sin far, Hans -Edvard Wasseng(kliener veteran og bekjent fra münstermiljøet). Kul

Her er orrhanen som ble en for stor fristelse for Blenda første jaktdag!

Ny tragedie for oss og Blenda!

Blenda får rik anledning til å tenke over sitt hasardiøse tigersprang etter orrhanen fremover!

Årets fuglejakt med Blenda ble kort. Harald, Pål og Vidar startet tirdag 10-09. om morgenen i Eggedal, men fikk bare 4,5t med jakt før hun skadet seg stygt i et fall.

Det var nå slik at vi kom inn i et område der det tydelig hadde vært fugl. Møkk og fjær avslørte både ryper og orrfugl, men Dizzy som var i slipp fant ikke ut av dette. Blenda fikk sjansen og jobbet intenst en stund før hun festet stand mot en liten grankrull ved en bratt kant.

Blenda holder fuglen(en stor blåhana) lenge og til vi er i posisjon. Reiser kontant, men fuglen sitter klønete til og sliter med å komme ut. Det medfører at avstanden mellom henne og fuglen blir svært liten og i det den kaster seg ut i den bratte dalen får vi inn et treff. Dette ser nok B. som går etter i skuddet og blir med ned til bunns av bratta. Når vi kommer frem på kanten sitter hun langt nede i dalen med fuglen i munnnen, men klarer da ikke å gå på sitt v. bakbein.(samme bein som hun brakk for 3 år siden).

For å gjøre en lang historie kort har hun i dag kommet tilbake fra Oslo Dyreklinikk med skinne på beinet og beskjed om absolutt ro i minst 6 uker. Hun har pådratt seg en leddbåndskade like ved der hun fikk satt inn en platenagle for tre år siden. Da er årets jakt og prøvesesong over for henne, vi må klare oss som best vi kan med gamle Dizzy og valpen Jif.

Dette var utrolig surt, men vi får prøve å trøste oss med at dette kunne gått enda mye værre. Den fjellsiden hun datt ned var tilnærmet loddrett og ned til der hun satt med fuglen i munnen var det minst 30 m!!!

"Familiebilde" fra valpetreffet 02.09.13.

Første valpetreff gjennomført!

Vardegløtts Finn med stram stand, og Terje følger intenst med.

Første valpetreff er gjennomført og kvelden ble etter vårt syn vellykket på alle måter.

Flott vær og fine områder å trene i ble en perfekt ramme for treffet der 7 av 9 valper med respektive eiere deltok. Etter litt frilek ble det noen dressurøvelser og videre over på stand/ro i oppflukt trening på rapphøns. Alle valpene festet stand og fikk god tenning på fugl i kveld, i tillegg ble det skutt over alle med startpistol. En stor takk til Hallgeir Bergh ved Torp hundesenter for en lærerik og trivelig kveld.

Vi håper våre valpekjøpere fikk godt utbytte av denne kvelden, og til de som ikke hadde mulighet til å delta, så møtes vi kanskje under jakta i Trøndelag?